Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jste odmaturovali vy? Před komisí jsem tančil kozáčka

Tak mají maturanti konečně jasno. První červnové dny ve znamení zkoušek z dospělosti. Ono je vlastně jedno kdy. Buď je od zkoušky vyhodí nebo se šťastlivci ještě ten den pořádně opijí.

Nekonečné tirády ministerstva školství, ať už minulé nebo současné koronavirové, musejí na středních školách budit dojem plánovaného šílenství. Neví se dopředu dlouho nic a pak buch, rozhodne se o něčem, co vyvolává nucení spolykat další lopatu brufenu nebo si jít rovnou něco šlehnout. Jsem rád, že jsem dinosaurus z dob, kdy něco takového bylo zhola nemožné a plánované hospodářství počítalo s absolventy do pracovního procesu. Není to ale falešná nostalgie po časech s rudou hvězdou na kdejakém rohu. Je to jen ohlédnutí za mládím a zároveň za pocitem štěstí, že zažívám svobodnou volbu, komu co sdělit, aniž bych musel za své názory k lopatě. 

Když už jsme u té lopaty, mám na druhou stranu sžíravý pocit, že někteří současní i minulí ministerští úředníci by si ani jinou práci nezasloužili. Nemohu soudit, jak probíhají nynější zkoušky z dospělosti, ale jistě si maturant opět vytáhne z pomyslného klobouku číslo otázky, v potlačovaných mdlobách se odebere na potítko a sesumírovanou znalost pak sdělí zkoušející partě profesorů. O ně jde především, buď jsou to rozumní lidé nebo školometi, co bazírují na detailech, drtivě v životě nepotřebných. Což byl můj případ a maturitní komise jen žasla. Tedy nad tím, jaké nedostatky ve svých znalostech ještě mají.

Číslo otázky hovořilo jasně: Dvě dávky nekontrolovatelných blbin k tématu, o němž nemám ani páru., Jinak tě od matury z ruštiny vyhodí. Tolstého Válku a mír jsem vypravěčsky ještě zvládl, rozbor jakési kulturní scény Velkého divadla v Moskvě už byl oříšek. Nikdy jsem o tom nic nečetl. Zbývalo než si nějaké "divadlo" pro komisi vymyslet. Tím rychleji, kdy ke mně v proluce zhruba půl minuty rozmýšlení zvědavě zvedl oči předseda komise Vladimír Solovjev. Kápo tamní komunistické buňky, na kraji přímo velké zvíře. A taky z boží rudé vůle kantor předmětu Civilní obrana. Pak to šlo jak na drátku - strach je velký tvůrce myšlenek a sugestivně jsem začal opěvovat "neskutečné výkony divadelního ansámblu", kdy Chačaturjanův Šavlový tanec strhává diváky k tomu, aby si s herci zaskotačili v uličce mezi sedadly.

V ten okamžik mi spadlo pero pod stůl, zřejmě po bezděčném obdivném gestu. Shýbl jsem se pro pero a k tomu se málem zřítil ze židle. Snažil jsem vyrovnat balanc, ale chybně. Pod stůl jsem zahučel celý. Za další vteřinu jsem se z podlahy vymrštil a usedl zpět na židli. K překvapení Vladimíra Solovjeva, který můj atletický výkon ohodnotil poznámkou, že bych kozáčka jistě zvládl taky. Přitakal jsem a ve své mladistvé nerozvážnosti jsem odvětil, že nic jiného než kozáčka ve volných chvílích netancuji.

A bylo po maturitě, uspěl jsem a moje třídní se držela opěradla židle a hledala slova. Jaká, to už jsem se nikdy nedozvěděl. Šavlový tanec jsem si přece jen zopakoval. Ti, kdož po úspěšné maturitě požili víc alkoholu než kdy zvládli, mě dozajista pochopí. Všem maturantům přeji úspěch.

Autor: Petr Štrompf | středa 6.5.2020 16:07 | karma článku: 11,38 | přečteno: 347x
  • Další články autora

Petr Štrompf

Utažený kremelský šroub. Stržený závit pak způsobí pohromu

Islamisté vraždící v Moskvě. Mrtví na obou stranách ukrajinské fronty. Represe režimu, žijícího ve strachu o sebe samého. Šrouby stále utahuje a bude je utahovat ještě víc.

26.3.2024 v 17:34 | Karma: 19,44 | Přečteno: 558x | Diskuse| Politika

Petr Štrompf

Neutrální Rus na olympiádě? Stejná marnost, jako chtít utopit rybu

Na olympiádu v Paříži nebudou smět sportovci, kteří aktivně podporují válku nebo patří do ozbrojených složek, a reprezentační týmy. Kdo to ale skutečně zajistí?

26.12.2023 v 9:58 | Karma: 39,47 | Přečteno: 3579x | Diskuse| Politika

Petr Štrompf

Putin musí zůstat u moci. Jinak Západ nevyhraje

Svět je po osmdesáti letech opět na rozcestí. Diktátoři cítí příležitost, jak utvořit nový světový řád podle jejich představ. Žádná svoboda, ani práva. Demokracie kopnutá do rozkroku teď musí přejít do útoku.

25.10.2023 v 18:30 | Karma: 16,80 | Přečteno: 507x | Diskuse| Politika

Petr Štrompf

Buď debil, chovej se jak debil a budeš slavný debil

Svět médií se přetavil na pseudozábavu všeho druhu. Hlavně ta internetová nemají zábrany. Že je nová doba s novou generací? Ano, je. Bohudík i bohužel.

14.10.2023 v 15:10 | Karma: 14,93 | Přečteno: 410x | Diskuse

Petr Štrompf

Andor Šándor: Vím, že nic nevím

Zmíněného generála v záloze a bezpečnostního poradce zřejmě netřeba dlouze představovat. Proč taky, když je v médiích zmiňován dost často. Jeho vina to ale není.

21.9.2023 v 8:12 | Karma: 22,25 | Přečteno: 954x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Policie pátrá po dezinformátorovi Zítkovi. Nedorazil k soudu

23. dubna 2024  15:54,  aktualizováno  16:34

Policie pátrá po dezinformátorovi Pavlu Zítkovi. V úterý odpoledne o tom informovala na svém webu....

Žalobce žádá pro Limberského a společníky peněžitý trest za vydírání

23. dubna 2024  16:32

Peněžitý trest navrhuje státní zástupce pro čtyři aktéry schůzky v karlovarské kavárně, kterou...

Byla tam snaha mě zpochybnit, řekla Hynková Vrbová u soudu s Cimickým

23. dubna 2024  11:02,  aktualizováno  16:18

Je důležité, aby se na oběti sexuálního násilí nahlíželo jako na ty, kterým se má věřit, ne je...

Na sídlišti v Písku někdo zastřelil ročního psa, majitel se teď bojí o děti

23. dubna 2024  16:15

Neznámý člověk za bílého dne střelil vzduchovkou mladou fenku na zahradě na píseckém sídlišti...

  • Počet článků 301
  • Celková karma 19,44
  • Průměrná čtenost 1412x
Novinář a spisovatel, publikováno sedm knižních titulů. Autor řady písňových textů a vlastních pohádek s povolením je svým vnukům vyprávět. Zejména tu O opilém krtečkovi. 

Autorova poslední kniha je román z vězeňského prostředí s názvem Kulku neuslyšíš.  Román popisuje příběh studenta práv ve výkonu trestu.

Seznam rubrik